Glaskupan av Sylvia Plath

Ester Greenwood är 19år när hon vinner en tävling. Priset är en månads vistelse i New York, under den tiden får hon gå på en massa premiärer och umgås med det fina folket. Esters plan har hela tiden varit att hon efter tiden i New York ska gå en författarkurs. Det hon inte hade räknat med var risken att hon inte skulle bli antagen. När hon inte blir antagen rasar hennes värld och en lösning hon ser är självmord.

Sylvia Plath är en författare som jag har tänkt läsa något av under en lång tid och nu blev det äntligen av. Jag blev väldigt förtjust i hennes språk och det är nog omöjligt att inte känna med Ester. Får erkänna att jag blev positivt överraskad av boken, ofta visar det sig att böcker som hyllas inte alls är min stil. Väldigt läsvärd i mitt tycke och en bok som jag kan rekommendera.

Läsvärd
Fler åsikter om boken.
Glaskupan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar