Den trettonde historien av Diane Setterfield

Ett brev låg i trappen när Margaret Lea kom hem, det tillhörde inte vanligheterna och Margaret blev glad och nyfiken. Hon satte sig i trappen och öppnade kuvertet och fann att det var ett brev på flera ark. Brevet kommer från en av de mest kända författarna i England och det visar sig att författaren vill berätta sanningen om sitt liv och att Margaret ska skriva boken om hennes liv. Författarens namn är Vida Winter, en person Margaret känner till men aldrig läst något av. För att råda bot på det läser hon en bok och fastnar. Efter att ha läst boken vet hon att hon måste åka och besöka Vida och efter det ta beslutet om hon kan skriva hennes biografi eller inte.

Nu läser jag inte ofta romaner men jag uppskattar de äldre varianterna. Romanerna som man kan hitta i sin mormors/farmors bokhylla är den typen som tilltalar mig. I mitt tycke har de ofta mer djup än moderna som oftast håller sig på ett ytligt plan. Den här boken känns äldre än vad det är och därför passar den mig. Slutet känns väl lite så där men så är det med de flesta romaner. Berättelsen är lite udda och jag fattade inte hur allt hängde ihop innan det avslöjades.
Läsvärd blir mitt omdöme.

Boken går att köpa på Adlibris

1 kommentar:

  1. Jag läste den för några år sedan och saknaden den direkt när jag hade avslutat den :)

    SvaraRadera