Böljelek av Limme & Palmqvist

Bokomslag Böljelek : kyrkoherde Simon Eldfeldts första fall (pocket) Året är 1897 och platsen är Karlshamn. Henrik Ax är på väg hem efter att ha blivit utslängd från krogen. Henriks fru har varit försvunnen i ett halvår och när han tycker sig se henne skyndar han på stegen. Han försöker hinna ikapp personen men i hans onyktra tillstånd går det inte bra.Till slut blir han tvingad att stanna för att uträtta sina behov och när det är gjort fastnar hans blick på något på marken. Det är ett bylte och han tar upp det i famnen för att ta en närmare titt. Det är ett dött barn och någon har skrivit siffran tretton i pannan på barnet.
Simon Eldfeldt är kyrkoherde i Asarums församling och sörjer sin kropps förfall. Att han gifte om sig med en yngre kvinna efter att hans första fru avled gör att han påminns ytterligare om att han inte längre är ung. Simon får sin nattsömn störd när komministern dyker upp för att be Simon om hjälp med morden i Karlshamn.

Nja blir omdömet om den här boken. Författarna lyckades inte få mig att bli nyfiken på vad som härnäst skulle ske utan jag läste mest för att jag inte hade något bättre för mig. Nu ska jag ge dem en chans till och tänker läsa andra boken i serien men är den inte bättre blir det inga fler böcker lästa av de här författarna.
Läsvärd så länge som man inte har någon bättre bok i närheten.
Fler omdömen om boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar