Klingsor av Torgny Lindgren

Klingsor ger sig ut för att se om hjortronen i myrkanten har börjat blomma än. Van som han var att vistas i skogen såg han att något inte stämde med en stubbe en bit bort. Han gick till stubben och kunde konstatera att han hade haft rätt på stubben stod det ett glas som var övervuxen med lavar. Glaset tog han med sig hem och diskade ur det ordentligt och sedan såg han skönheten och livet i den. Och det blev starten på hans liv som konstnär.

Den här boken är udda på alla sätt men udda är inte alltid dåligt. Jag förstår att författaren är hyllad för hans språk ger liv på ett annorlunda sätt. För min del tror jag att det räcker att ha läst en bok av författaren för jag tror att om jag skulle läsa fler böcker av honom skulle magin försvinna.
Något annat omdöme än läsvärd är inte möjligt att ge den här boken

Klingsor går att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar