Stalins dotter av Rosemary Sullivan

Titeln avslöjar lite vad boken handlar om. Det är helt enkelt så att man får följa Svetlanas liv från start till döden sett genom andras ögon. Det jag menar med andras ögon är att det är många bekanta som delar med sig av sina intryck av Svetlana. Bilden som skapas av henne är i mitt tycke rätt rörig. Ena sekunden beskrivs hon som en bestämd kvinna som inte gav med sig och i andra sekunden beskrivs hon som en kvinna som förlitar sig helt på att männen i hennes liv ska fatta alla beslut och styra. Viss förståelse för hennes oförmåga att styra sitt eget liv får man genom beskrivningar av hennes liv i Sovjet. Det kan inte ha varit lätt att växa upp på det sättet. Kritiken jag känner mot boken är att det inte känns som om man riktigt får veta vem Svetlana var utan det är mer som att man tittar på henne genom ett filter som tar bort mycket.

Boken är läsvärd när det kommer till att förstå hur eliten hade det i Sovjet, inte ens de klarade sig från övervakning och förföljelse. Som en bok om Svetlana känner jag däremot inte att den är läsvärd och eftersom det är henne boken ska handla om blir mitt omdöme inte läsvärd.

Stalins dotter går bland annat att köpa på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar