Velar och velar lite till

Försöker besluta mig för om jag ska fortsätta läsa Haren med bärnstensögon eller inte. Har tagit mig igenom en bit över hundra sidor och det har varit kämpigt. Jag trodde att jag skulle få läsa en bok om en familj och deras öden och hur netsukesamlingen kom i författarens ägo. Än känns det mest som jag fått läsa detaljerade beskrivningar av olika hus/fastigheter, en bunt kända konstnärer och deras inbördes relationer och hur en bunt fruntimmer klädde sig. Nu går det nog att tolka mina ord som om det inte roar mig och det är helt korrekt. Att läsa om judarnas situation under 1800-talet och början av 1900-talet kan kanske vara intressant om man inte sedan tidigare har vetskap om pogromer och annat som de utsattes för. Har man redan kunskap om situationen judar levde under så är det inget nytt under solen. Jag läser hellre en kort/tunn bok med innehåll än en tjockare med en massa utfyllnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar