Kvinnorna på stranden av Tove Alsterdal

Det sista Alena hör från sin man är när han ringer från Paris och berättar vilken story han är på spåret. Patrick och Alena bor i New York men nu är Patrick i Paris i jakt på en story om den moderna tidens slavar och vilka som tjänar pengar på det. När Alena inte lyckas komma i kontakt med sin man beslutar hon sig för att åka till Paris för att försöka hitta honom.
En turist vaknar till liv på en strand efter en kvälls festande. Hon går ner till vattnet för att piggna till liv och kliver på liket av en död man när hon försöker ta sig upp på en klippa.

När jag hade läst 200 sidor funderade jag på varför jag lagt tid ur mitt liv på att läsa den här boken. Eftersom jag ändå hade läst så pass mycket beslutade jag mig för att läsa ut den. Grundhistorien som handlar om ekonomisk vinning och det mänskliga lidandet hade kunnat skapa en intressant och läsvärd bok. Den här boken kändes bara för lång och så spännande är den inte. En del saker kunde man räkna ut lite för fort. irriterade mig även på Alena/Allys oro för att Patrick skulle ha lämnat henne. Alena/Ally känns som en platt och rätt ointressant karaktär.
Omdömet blir inte läsvärd

Kvinnorna på stranden går att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar