Arton grader minus av Stefan Ahnhem

Kriminalchef Astrid Tuvesson har blivit för god vän med flaskor med alkoholinnehåll efter skilsmässan från sin man. Hennes kollegor är medvetna om problemet men de ha valt att se åt andra hållet fast hennes drickande påverkar dem alla. Efter att ha varit borta från jobbet i några dagar beslutar hon sig för att ta sig till polishuset och ta itu med jobbet. På väg till jobbet är det en idiot som kör på hennes bil och hon beslutar sig för att ta upp jakten på den. Det hela slutar med att bilen kör över kajkanten och när föraren obducerats får de en överraskning.
Dunja har inte haft det lätt efter skiten hennes chef utsatte henne för. För hennes del har det mer eller mindre varit omöjligt att kunna fortsätta som polis men efter att ha sökt många tjänster får hon äntligen jobb som ordningspolis.

Först hade jag inte tänkt läsa den här boken för jag tyckte att Den nionde graven inte alls var läsvärd. Efter att ha funderat lite kom jag fram till att jag ändå ville läsa boken eftersom jag gillade Offer utan ansikte  och jag ville veta hur det skulle gå för Fabian Risk. I början var jag inte alls imponerad av den här boken och det kändes som något jag redan läst. Flera av händelserna i boken visste jag på förhand hur de skulle sluta, ett exempel är vad de hittar när de går in i en kollegas lägenhet. Kan inte direkt ta upp fler saker utan att avslöja för mycket ur boken. Jag vet att jag har läst samma saker i någon annan bok men kan inte komma på vilken fast jag funderat. Nu anklagar jag inte författaren för att sno material av andra utan det handlar nog mer om slumpen. När jag hade tagit mig igenom ca 200 sidor så fastnade jag mer i berättelsen och ville veta hur det skulle gå. Lutar helt klart åt att jag kommer att läsa mer av Ahnhem om det kommer en fortsättning.
Läsvärd fast det tog ett tag innan jag sögs in i historierna.

Arton grader minus går att köpa på Adlibris   Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar