Never let me go av Kazuo Ishiguro

Kathy ser tillbaka på sitt liv och minns händelser under sin uppväxt. Under sin barndom lär Kathy känna Ruth och Tommy, de bor alla på internatskolan Hailsham. På internatskolan blir de under åren informerade om syftet med sina liv och att det inte är någon mening med att de ska ha drömmar om att ha vanliga jobb. Deras framtid har varit utstakad sedan de skapades.

Jag var skeptisk till den här boken när jag insåg att författaren har fått en bunt litteraturpris. Min erfarenhet är nämligen att det mest är konstiga böcker/författare som får priser och jag hade rätt. Det är lite svårt att skriva så mycket om boken utan att avslöja för mycket om någon nu skulle vilja läsa den. Jag störde mig på att ingen av karaktärerna valde att motsätta sig sitt öde och helt enkelt hålla sig gömd. För mig är hela boken bara för konstig och helt klart inget som tilltalar mig det minsta. Om man är road av kloning, vänskap, kärlek och en osannolik historia så gillar man nog boken.

Inte läsvärd
Never let me go går att köpa på Adlibris Bokus och andra ställen om någon nu vill läsa den

1 kommentar: