Fångad av hakkorset av Bruno Manz

Bruno Manz föddes 1921 i Dortmund i Tyskland. Hans far gick med i nazistpartiet 1929 och fadern hade inga problem med att förkunna sina åsikter om hur bra nazismen var. Bruno och hans syskon växte upp med det och 1932 gick Bruno med i Hitler-Jugend. Han kom sedan att anmäla sig som frivillig när kriget bröt ut.

Det här är alltså en självbiografi och den tar upp Brunos liv innan kriget bröt ut, under kriget och vad som hände med honom när kriget tog slut. Jag har lite dubbla känslor för den här boken. Bruno tar ansvar för åsikterna han hade men stundtals känns det som om han ursäktar sina åsikter. Nu tror jag inte att det är möjligt att förstå hur det var att växa upp i Tyskland under den här tiden och bli hjärntvättad med den judiska konspirationen. Men jag hade ändå förväntat mig att Bruno i vuxen ålder skulle ta mer personligt ansvar för åsikterna han hade.

Den här boken var inte så bra som jag hade hoppats så omdömet får bli inte läsvärd.
Fångad av hakkorset går att köpa på Adlibris Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar