Att inte vilja se av Jan Guillou

Andra världskriget har startat och än så länge märks det inte allt för mycket i Sverige. Livet går vidare för Lauritz, Oscar och Sverre. Ett orosmoln är att deras företags tillgångar i huvudsak finns i Tyskland och hur säkert det är går det bara att gissa. Lauritz barn är engagerade i kriget på olika sätt vilket inte gör livet så lätt för Lauritz och Ingeborg. Kriget kommer närmare och närmare och vardagen påverkas mer och mer. En sak som pengar inte kan skydda mot är döden.

Att inte vilja se är fjärde boken i serien Det stora århundradet och den här uppskattade jag. Med tanke på hur boken slutar så måste jag helt enkelt även läsa den femte boken. Jag vet inte om jag uppskattade den här boken mer för att den utspelar sig under andra världskriget eller om det helt enkelt är så att det tilltalar mig att det händer mer. Det går inte heller att bortse från att det är intressant att få följa karaktärerna och deras liv under många år.

Läsvärd
Att inte vilja se finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar