Livet enligt Dagny av Dagny Carlsson & Helén Bjurberg

Livet enligt Dagny är en bok om Dagny som vid 99 års ålder gick en datakurs och sedan började blogga. Hon är nu 104 år och kallas för världens äldsta bloggare.
Känner mig manad att dela med mig av några meningar ur boken.

"Så länge att jag har fått det så kallade telegrammet av kungen, som alla som uppnår den vördnadsvärda åldern av hundra i Sverige får. Ett vanligt A4-ark med tryckbokstäver som hans majestät inte ens bemödat sig att skriva under själv, utan skickat ut med en förtryck signatur. Det har säkert glatt en och annan gammal gubbe eller gumma, men jag blev då inte det minsta imponerad"
(s7- 8)

Att jag ville läsa boken beror på att jag alltid blir imponerad av människor som vågar prova något nytt och fortsätter att vara nyfikna. Jag inbillar mig att man med åldern blir mindre benägen att prova nya saker, sådan är jag i alla fall. Människor som vågar prova nya saker har säkert en del att lära mig och då blir det intressant att läsa en bok av en sådan person. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken, lite irriterad blev jag av hennes åsikter om hur andra ska klä sig och liknande. Sedan tänkte jag ett varv till och kom fram till att man givetvis får ha åsikter om sådant men det är inte så korrekt att ha det. Så det tyder ändå på en styrka att våga ha åsikter och framföra dem i en bok oavsett vad jag anser om åsikterna. Frågan jag ställer mig är om jag bedömer boken på ett annat sätt på grund av hennes ålder och att det gör att jag är snällare än jag hade varit om det var en 30-åring som skrivit boken. Svaret på den frågan är ja. Om jag ska bortse från hennes ålder så finns det korta avsnitt i boken som är bra men mycket är tyvärr på tok för slätstruket för min smak. Läser jag en bok om en person vill jag förstå personen och få inblick i livet den levt. 

Jag kommer nog att leta reda på hennes blogg och läsa lite men omdömet på boken måste bli inte läsvärd.
Livet enligt Dagny finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar