Undantaget av Christian Jungersen

På Danskt centrum för information om folkmord jobbar fyra kvinnor och deras manliga chef. Iben och Malen var goda vänner redan innan de började jobba på samma plats. Anne-Lise och Camilla är något äldre än Iben och Malen och bägge har barn. Genom arbetet kommer de i kontakt med grymheter som människor utsatt andra personer för. Att alla inte uppskattar deras arbete blir tydligt när Iben och Malen får hot via mail. Har alla människor förmågan att begå grymma handlingar? Går det att var grym utan att själv inse vad man gör?

Det här är en udda bok på ett bra sätt. Det är två karaktärer som får mest utrymme men man får även följa ytterligare två och ta del av deras tankar och liv. Flera gånger när jag läste kände jag mig säker på vad som skulle ske och efter ytterligare några sidor fick jag inse att jag hade fel och så var det genom i stort sett hela boken. Boken fick mig att fundera över saker i mitt eget liv och böcker som lyckas med det är bra.
Läsvärd
Fler åsikter om boken Undantaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar