Vad är detta för skit?

Var tanken som slog mig efter att ha läst några sidor i Mitt psykiatriska liv av Johan Cullberg. Trots den tanken fortsatte jag läsa och efter 50 sidor var jag inte förvånad över att han utbildat sig till psykiater. Teorin jag fick i mitt huvud var nämligen att han måste ha utbildat sig för att bättre kunna förstå sig själv. Att jag inte blev så intresserad av boken råder det inga tvivel om men ändå fortsatte jag att läsa. Till min egen förvåning så blev den faktiskt intressantare.
Jag trodde att boken i större utsträckning skulle handla om hur det är att ha en bror med psykisk ohälsa och att även jobba som psykiater. Till viss del handlar boken om det men det jag tyckte var mest intressant var utvecklingen/nedmonteringen av psykvården i Sverige. Om man bortser från de första 50 sidorna och författarens behov av att utdela kängor till lite allt möjligt folk så är den intressant.

Det här är en bok som det blir lite svårt att ge ett omdöme om eftersom jag valt att begränsa mig till enbart två omdömen.
Inte läsvärd måste omdömet bli.

Mitt psykiatriska liv finns på Adlibris och Bokus

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Mitt psykiatriska liv - memoarer av Johan Cullberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar