Ännu en ungdomsbok

Det blev så att jag beslutade mig för att läsa fortsättningen på Apelsinflickan. Nu har jag då läst ut Stockholmskärlek
Året är 1884 och Signes far har kommit in i hennes liv igen. De delar hem och det mesta verkar gå Signes väg. Hon har fått ett jobb på ett bokbinderi, även om det är dåligt betalt och hon bara får göra de simpla sysslorna så har hon en inkomst. Hon sällskapar med Björn, en man med arbete och som lever ett städat liv. Det krävs inte många händelser för att Signe plötsligt ska inse att livet hon byggt upp inte står på stadig grund.

Även den här boken var helt okej. Det spelar nog ingen roll för min del hur många gånger jag läst om misären som existerade i Sverige det känns ändå lika obehagligt. Det handlar om en tid som inte är mer än några generationer tillbaka i ens egna släktträd. Böcker som får en att reflektera över om det verkligen är så viktigt att ha många ägodelar är bra

Läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar