Arthur: Gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem av Lindnord & Hudson

Jag kommer ihåg att det uppmärksammades av medierna att det var någon idrottsman eller något liknande som hade fått sällskap av en hund under en tävling och sedan importerade den till Sverige. Så mycket mer än så kom jag inte ihåg av händelsen och var nog ärligt talat inte så intresserad av det heller.
Nu fick jag då boken Arthur: Gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem i handen. Jag kände mig lite tveksam till att läsa den för jag trodde att den mest skulle ge en bild av hur bra idrottaren och hans familj var som räddade en hund. Jag är nämligen på intet sätt positiv till alla organisationer som "räddar" hundar i alla möjliga länder och sedan låter människor i Sverige och andra länder "adoptera" dem. Att det ens kallas för adoption är löjligt, folk betalar pengar för en hund de inte vet mycket om och alla är verkligen inte friska. Jag gör dock skillnad på att välja att importera en hund man har lärt känna kontra att "adoptera" en hund man sett på bild och tycker synd om.

Så vad tyckte jag om boken då.
Man får följa Mikael Lindnord och hans lagkamrater när de ger sig ut på en i mitt tycke vansinnig tävling i Ecuador. Det är VM i multisport och på en av TA (Transition Area) platserna upptäcker Mikael en hund som iakttar honom. Den tigger inte utan håller bara koll på honom och Mikael väljer att ge hunden av sin mat. Efter den händelsen väljer hunden att följa med laget och när de väl tagit sig i mål inser Mikael att Arthur som de kallar hunden måste med hem till Sverige. Det i sig blir inte så lätt men envishet och att medierna uppmärksammat allt gör det möjligt.

Till min förvåning så gillade jag boken. Hela historien om Arthur är fin och det är även intressant att få kunskap om vad multisportare utsätter sig själva för.

Läsvärd
Arthur: Gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem finns på Adlibris och Bokus

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Arthur - gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem av Mikael Lindnord, Val Hudson (Bok) av Mikael Lindnord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar