Selfies av Jussi Adler Olsen

Rigmor Zimmerman kan nog inte beskrivas som en äldre trevlig kvinna, hennes släktingar ser henne i alla fall inte som det. Varje månad besöker hon sin dotter och sitt vuxna barnbarn. Besöken är mest en plåga för dottern och barnbarnet men de försöker vara trevliga ändå för Rigmor ger dem pengar fast hon ägnar besöken åt förolämpningar. Rigmor hittas ihjälslagen utomhus efter att ha besökt sin dotter. Sättet hon mördats på påminner om ett äldre ouppklarat mord.
Rose glömmer plötsligt viktiga saker och börjar fundera på om hon inte borde lägga in sig på psyket innan det blir värre ändå. Carl och Assad anar att allt inte står rätt till med Rose men hur illa det är inser de inte.

Det här är del 7 om Avdelning Q och jag har läst de tidigare böckerna. Karaktärerna Carl, Assad och Rose är figurer som hängt med i många böcker nu, har för mig att Rose inte är med i de första böckerna. Och det är karaktärer som får ta plats och komma till liv. Jag kan inte peka på vad det är i de tidigare böckerna som fått mig att gilla dem men något är det. I den här boken känner jag däremot att något saknas men jag vet inte vad. Den är bra och spännande, måste erkänna att jag gillade Anne-Line Svendsen och i mitt tycke tillför hon mycket till boken. Mycket bra i boken men den når inte riktigt fram.

Läsvärd
Selfies finns på Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Hoppas den kommer på pocket snart, jag är väldigt förtjust i böckerna om avdelning Q.

    SvaraRadera