Vänd dig inte om av Tove Alsterdal

Beckomberga var en gång i tiden känt som Sveriges största mentalsjukhus nu är tanken att det ska bli ändring på det. Det gamla rivs och i deras ställe byggs det nya exklusiva bostäder. Svante Levander och hans sambo är en av dem som har flyttat in i det nya området. Tidigare var Svante gift med Eva och med tiden har Eva insett att det var ett misstag att de skilde sig. Den här kvällen har Eva stått utanför Svantes hus och sett hur han och hans sambo lever sina liv. När Svante lämnar huset beslutar sig Eva för att följa efter honom och promenaden går till en matvarubutik. Eva väntar utanför och när Svante kommer ut med sina varor tar hon kontakt med honom och följer sedan efter honom en bit. Nästa minnesbild Eva har är att det regnar på henne och hon ligger ner. En bit från sig ser hon att Svante ligger och är dödligt skadad.
Svantes granne familjen Ekeby är också nyinflyttade och efter det som hände Svante är alla i området på sin vakt. När Niklas Ekeby går in i sin sons rum för att leta efter tallrikar hittar han något som verkligen inte hör hemma i deras hem.

Jag är glad över att jag gav Tove Alsterdal en ny chans. Tidigare har jag läst Kvinnorna på stranden av henne och den blev jag inte så förtjust i. Den här boken höll en annan nivå och passade mig utmärkt. Den är spännande och jag lyckades i alla fall inte lista ut hur allt passade ihop innan författaren själv avslöjade det. Det är en blandning av relationer, konflikter, tiggares utsatthet,det förflutna och nutid.

Läsvärd
Vänd dig inte om finns på Adlibris och Bokus

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Vänd dig inte om av Tove Alsterdal (Bok) av Tove Alsterdal

1 kommentar:

  1. Å det låter som en riktigt spännande rysare. Tack för tipset.

    SvaraRadera