Den glömda trädgården av Kate Morton

Året är 1913 och en liten flicka har fått order att hålla sig gömd på ett fartyg till kvinnan som lämnade henne där återvänder. Problemet är bara att kvinnan aldrig återvänder och när fartyget anländer till hamnen finns det ingen där för att ta hand om flickan.
1930 fyller Nell 21år, hon är förlovad och verkar ha livet utstakat. Hennes far anser att det nu är dags att Nell får veta sanningen men det blir inte som han har tänkt.
2005 ligger Nell inför döden på ett sjukhus och vid hennes sida har hon sitt barnbarn Cassandra. Efter Nells död ärver Cassandra ett hus och en del tillhörigheter som skapar många frågetecken och Cassandra beslutar sig för att räta ut dem.

Det här känns väl som en ganska typisk tantbok, inget illa menat med det uttrycket. En bok som innehåller lite kärlek, överklass/underklass, dolda familjehemligheter och hopp mellan dåtid och nutid. Den här boken fångade mig inte alls och jag vet inte riktigt varför. Jag brukar uppskatta att läsa tantböcker ibland så det beror inte på att jag klassar den som det. Själva historien känns nog inte tillräckligt fängslande för mig och sedan måste jag erkänna att det någon gång skulle vara upplyftande om personerna i boken inte visade sig tillhöra överklass utan kanske istället ha någon gammal släkting som var yxmördare/bödel eller något liknande. Jag vill nog ha lite mer nytänkande i böcker som är skrivna efter 2000.

Inte läsvärd blir omdömet. Boken är inte dålig men den fängslade mig inte
Den glömda trädgården finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar