Mordet på Harriet Krohn av Karin Fossum

Charles Olav Torp har ställt till det ordentligt för sig. När hans fru fortfarande var i livet försökte hon hålla ihop deras familj men efter hennes död är Charles kontakt med dottern obefintlig. Spelmissbruk har gjort att han har skulder till människor man inte bör låna pengar av och rädslan för att de ska skicka folk efter honom präglar hans liv. Lösningen har kommer på är att råna en äldre kvinna men allt går fel och kvinnan avlider. Efter mordet följer han händelserna i tidningen och hoppas att de aldrig kommer att inse att han är skyldig.

Först blev jag irriterad när jag läste boken eftersom Sejer mest är en bifigur men sedan insåg jag hur smart författaren är. Det här är en bok skriven till stor del från den skyldiges synvinkel och det blir intressant. Oron för att bli tagen, försöken att starta ett nytt liv och att försöka radera tidigare misstag i livet. Jag gillar Karin Fossum och hennes mod att inte skriva alla böcker enligt den traditionella mallen.

Läsvärd
Mordet på Harriet Krohn finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Det verkar spännande. Måste börja läsa Fossum igen, jag gillar just att hon är annorlunda och inte helt följer deckarmallen.

    SvaraRadera