Spilld mjölk av Malin Sundin och en anonym bonde

2003 flyttade Per hans fru Stina och deras ettåriga son till Pers släktgård. Gården har haft mjölkkor under många år men i samband med Pers övertagande inser han att de måste ha fler kor för att kunna klara sig ekonomiskt. 2006 påbörjades bygget av en ny ladugård så att det skulle vara möjligt att utöka djurbesättningen. Året har blivit 2013 och Per och Stina har sonen Olle och dottern Hilda. Ekonomiskt har de haft det väldigt tufft de senaste åren och Stina har mer och mer börjat fundera på om livet de lever verkligen är något för henne. Sin make ser hon nästan aldrig till för han har fullt upp med djuren och odlingar. När Per har tid för familjen är han oftast så trött att det ändå inte blir något vettigt av det.

Den här boken är ett recensionsexemplar från Hoi förlag och jag är glad att jag tackade ja till att läsa den. Om jag ska börja med det negativa så är det två saker. Det första är att en del saker i boken upprepas lite för många gånger och det andra negativa är att det inte riktigt känns som ett flyt i texten. Nu finns det mer positivt än negativt att säga om boken så jag har nu gnällt klart. Det positiva är att jag vill veta hur det ska gå för Per och Stina så det är en berättelse som engagerar. En annan positiv sak är att jag som läsare får mer kunskap om hur livet för en bonde är. Det är intressant att få ta del av alla regelverk som ska följas och att det på många sätt verkar bättre att vara mjölkbonde i Finland. Lärdomen jag tar med mig av boken är att om vi vill att det ska fortsätta finnas mjölkbönder i Sverige så är det upp till oss alla. I grund och botten handlar det om att välja mat som framställs i Sverige istället för att sponsra andra länders tillverkning och det handlar inte bara om mjölk utan det handlar om allt.

Läsvärd
Spilld mjölk finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar