Tiggarflickan av Alice Munro

Boken handlar om Rose som växer upp i ett enkelt hem. Hennes mor dog när Rose var en baby, kort tid därefter kom Flo in i bilden och gifte sig med Roses far. Tack vare ett stipendium får Rose möjligheten att studera och lämna sitt hem. Genom en händelse på sitt arbete på collegebiblioteket kommer hon i kontakt med en man. En man som sedan kommer att bli hennes make.

Hade jag insett när jag lånade boken att den består av tio noveller om Rose så hade jag nog inte lånat den alls. Många av novellerna tar inte riktigt vid i tid var det innan slutade så det känns som om bitar i Roses liv förblir dolda. Det störde jag mig ordentligt på och sedan så tyckte jag inte att alla noveller var läsvärda. Det blev lite tjatigt med Roses jakt på det perfekta förhållandet och jag kan inte sätta fingret på vad det är men boken som helhet fångade mig inte alls. Det här är andra gången som jag läser något av Alice Munro och jag tror nog inte att det blir en tredje gång.

Inte läsvärd får det lov att bli fast jag tyckte att ett par av novellerna var bra.

Tiggarflickan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar