Andra sidans sköna diva, En bok om Ingrid Bergman av Petter Österlund

Jag trodde att den här boken skulle ge mig en inblick i vem Ingrid Bergman var och det skulle ha varit intressant för jag vet ytterst lite om henne. Så var dock inte fallet. Lite information ges om Ingrid, hennes förste make Petter Aron Lindström och deras dotter men inte så mycket som jag hade önskat. Till största del består boken av fotografier och långa beskrivningar av vad fotografierna föreställer. Som ett exempel kan jag nämna att författaren ägnar mer än en sida åt att spekulera över varför Ingrid hade en hätta på sig på sitt bröllop och varifrån hon kan tänkas ha fått inspiration till det. Nu tillhör jag kategorin som föredrar att själv få titta på ett foto och avgöra vad jag ser istället för att få det beskrivet i detalj.

Jag funderade lite över vem den här boken egentligen riktar sig till och kom fram till att den som får störst behållning av den är en person som redan vet mycket om Ingrid Bergman och är fascinerad av henne. Den kategorin tillhör inte jag. Jag uppskattade alla vackra foton men hade nog föredragit att få se dem på en utställning framför att se dem i en bok.

Tack till Boström design & utveckling för boken

Inte läsvärd
Andra sidans sköna diva, En bok om Ingrid Bergman finns/kommer att finnas på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar