Den tatuerade cirkeln av Susan Casserfelt

Jag föredrar att ha något foto som kan kopplas till något i boken men så blev det inte den här gången.
Polisinspektör Kajsa är ute och firar med sin sambo Sam. Sam är av åsikten att de ska fira ordentligt och därför är champagne en lämplig dryck. När kyparen öppnar flaskan hörs det karakteristiska ploppet. Strax efter ploppet hörs det ytterligare två plopp och Kajsa drar slutsatsen att det är fler på restaurangen som firar. Sedan startar hennes polishjärna och hon inser att det hon hört var två skott. Hon rusar ut för att se vad som hänt och hittar en skjuten man en bit bort medan hon försöker rädda hans liv trillar hans plånbok ur en ficka och hon plockar på sig den. En stund efter att hon hittat mannen kommer en mörk bil och två män kommer fram till henne. Hon drar slutsatsen att det är poliser och backar undan. Kajsa återvänder till restaurangen och börjar sedan fundera över hela händelseförloppet och blir mer och mer osäker på om männen som dök upp verkligen var poliser.

Zeta har inte längre sin ateljé som sin efter allvarliga problem med finanser har hon blivit tvingad att öppna upp sin ateljé för besökare. Inte nog med det nu finns det även en souvenirbutik i fastigheten som säljer billiga kopior av hennes verk.

Det här är del två i bokserien om Höga Kusten och den är lika bra som den första boken. I början var jag lite tveksam eftersom boken handlar om ett hemligt/slutet sällskap och det är inte ett tema som jag brukar finna underhållande. Så mycket kan jag skriva utan att förstöra boken för någon som vill läsa den. Underligt nog så störde det mig inte i den här boken kanske var det tack vare Zeta, gillar verkligen henne och bristen på vett som hon uppvisar då och då. Kajsa är också en intressant karaktär men jag blir ändå irriterad över hennes i mitt tycke felaktiga val. I slutet av boken väljer hon helt fel enligt mig. Bara så att det inte råder några tvivel så har det jag skriver inget med hennes sexuella läggning att göra, det är inget val utan en del av den man är.

Ett litet fel hittade jag i boken på sida 284. Akademiska sjukhuset har bytt namn till Akademisjukhuset. Garanterat ett lite fel för alla som inte har bott många många år i Uppsala=)


Läsvärd och jag ser fram emot nästa bok
Den tatuerade cirkeln finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar