Barnbruden av Anna Laestadius Larsson

Femton år gammal är Hedvig Elisabeth Charlotta på väg över Östersjön. Året är 1774 och hon ska gifta sig med sin kusin Karl som är bror till den svenska kungen Gustav III. Charlottas uppgift är att bli gravid så fort som möjligt och föda en son. Gustav III och hans fru har trots flera års giftomål ännu ej fått någon arvinge och för Sveriges skull måste det finnas någon arvinge till tronen. Charlotta blir inblandad i intriger och skvaller bland de kungliga och Karl visar sig inte vara en bra make.

Jag vet inte vad det var med den här boken men jag blev aldrig nyfiken på vad som skulle ske. De olika karaktärerna väckte inte heller mitt intresse. Det finns inget att anmärka på hur den är skriven för språket flyter på fint men jag fann den ointressant. Jag läste mest när jag inte hade något bättre för mig och det var inte en bok jag längtade efter att få fortsätta läsa i. Det känns som en bok som passar bra att läsa under en flygning eller i solstolen men inte en bok att njuta av en mörk vinterdag. Jag kan förstå människor som uppskattar den men den skaran tillhör jag icke.

Inte läsvärd
Barnbruden finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte om Barnbruden, jag gillade skildringen av kvinnors villkor i slutet av 1700-talet. Tyckte inte alls lika mycket om uppföljarna. Nu har Laestadius Larsson kommit ut med en ny historisk roman, har inte bestämt mig om jag ska läsa eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet fortfarande inte riktigt vad det var som gjorde att jag inte riktigt gillade den

      Radera