Vikingaguld av Catharina Ingelman-Sundberg

Året är 838 och Birka är en av de största handelsorterna i norr. Kung Björn njuter av Birkas storhet men är inte riktigt sitt vanliga jag. Efter att hans fru och en av hans barn avled försvann mycket av kungens energi att ta itu med saker. När kungen får veta att en stor handelsstad anfallits av daner och får rådet att förstärka Birkas försvar blir han inte märkbart oroad. Stormännen börjar tröttna på Kung Björn, de ser honom mest som ett skämt och det Birka behöver är en stark kung.

Även den här gången väljer jag att skriva väldigt kortfattat om boken för jag vill inte förstöra läsupplevelsen för de som inte läst de tidigare delarna i trilogin. Nu har jag följt en del av karaktärerna i tre böcker och författaren lyckas verkligen ge dem liv. Händelsen i skogen som börjar på sidan 176 fick mig att le och bli imponerad av författarens fantasi. Även om man är fullständigt ointresserad av historia så är jag övertygad om att man kommer att uppskatta böckerna. Det enda negativa som jag kan säga om böckerna är att det är väldigt tråkigt att det bara är tre böcker i serien, jag vill läsa mer om personerna och Birka.

Läsvärd
Vikingaguld finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar