Den danska älskarinnan av Göran Magnusson

När lantbrukare Thord skadar sig i en allvarlig olycka och sedan avlider är det sonen Tore som känns mest självklar som den som ska ta över gården. Tore med fru och barn bor på granngården och har under många år även hjälpt till på sina föräldrars gård. När det sedan visar sig att Thord testamenterade gården till sin andra son Erik blir det hela komplicerat. Erik jobbar som lantbrukskonsulent och har inte haft några planer på att ta över sina föräldrars gård. Efter en del funderande beslutar han sig för att göra just det. Han säger upp sig från sitt jobb och flyttar till gården. På gården finns det ett torp och när ett danskt par kontaktar Erik och undrar om de kan få hyra torpet i några veckor under sommaren beslutar han sig för att göra det.

Att jag fick för mig att läsa den här boken beror på att jag fick en fråga från förlaget om jag vill läsa och recensera fortsättningen på den här. Jag tackade ja till det och eftersom jag är som jag är så vill jag läsa böcker i rätt ordning. Titeln på den här boken gjorde att alla mina varningssignaler började larma. Jag var riktigt orolig att det skulle visa sig att det var en bok som jag klassar in i facket tantsnusk. Inget fel på tantsnusk men det är inte riktigt min genre. Nu var det här tacksamt nog inget tantsnusk utan bara en bok om relationer och det passar mig bättre. Karaktärerna är hyfsade och det är en lagom blandning av skitstövel beteende och trevligt beteende. Eriks agerande överlag är dock väldigt ologiskt och underligt. Det är inte den mest minnesvärda bok jag läst men jag blir ändå nyfiken på fortsättningen. Min största invändning mot boken är titeln.

Läsvärd
Den danska älskarinnan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar