Causa mortis av Elias Palm

En äldre kvinna har inte setts till på några dagar vilket oroar grannarna som kontaktar polisen. Att en äldre person avlider tillhör inte det onaturliga men om personen hittas blodig med ett sår på bröstet är det inte ett naturligt dödsfall. Ella Andersson är den som har jouren av rättsläkarna och hon kallas ut till brottsplatsen.
Åren har gått och nu är Adams mormor redo att prata om vad som hände henne under kriget. Under alla år har hon varit tyst om sina upplevelser i olika fångläger. När en organisation som ägnar sig åt att dokumentera överlevandes berättelser kontaktar henne beslutar hon sig för att tala.

Det här är andra boken om Ella Andersson och om första boken handlar om att skapa karaktären Ella så handlar den här mer om spännande händelser. Eftersom jag inte vill avslöja allt för mycket om vad som framgår i den första boken så blir det svårt att skriva något om personerna i den här. Ellas förhållande till sin mor och mormor är fortfarande lite lätt ansträngt. Jag får nog nöja mig så. Boken är spännande och även om jag oftast irriterar mig på böcker som börjar i nutid och sedan backar några månader så störde det mig inte.

Läsvärd
Causa mortis finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar