En till bok av Ester Blenda Nordström


Jag uppskattade En piga bland pigor så pass mycket att jag ville läsa mer av Ester Blenda Nordström. Valet nu föll på boken Kåtornas folk som handlar om författarens tid som nomadlärarinna för samebarnen i Saarivuoma. 1915 var året och hon bodde bland samerna och deltog i det dagliga livet från maj till september. Det är inte bara livet som lärarinna man får ta del av utan även vardagen. Hur man förvarar mat, sällskapslivet, renarna, vandringar och mycket mer.

Även i den här boken blev jag imponerad av språket och författarens förmåga att skapa bilder. Ester Blenda Nordström var en imponerande kvinna och jag önskar att fler skulle upptäcka hennes böcker.

Läsvärd
Kåtornas folk finns på Adlibris och Bokus

3 kommentarer:

  1. En piga bland pigor var väldigt bra, men jag tyckte Nordström var bitvis rätt brutal i sin beskrivning av folket på gården. SVT sände en dokumentär om henne för en tid sedan som var mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckas alltid missa allt sevärt på tv. Får kolla om det går att se på nätet

      Radera
    2. Dokumentären finns på SVT Play Dokumentär, såg jag nu. Ester Blenda - wallraffande piga heter den.

      Radera