Den japanske älskaren av Isabel Allende

Irina Bazili har flyttat runt och haft olika jobb sedan hon var femton år. När hon är 23 år gammal börjar hon jobba på äldreboendet Lark House. Hon ser det som ännu ett jobb i mängden och planerar inte att bli kvar där någon längre tid. Ödet vill något annat och genom sitt jobb kommer hon i kontakt med Alma Belasco som är en av de boende.
När Alma fattade beslutet att flytta till Lark House blev det en stor överraskning för hennes släkt. Alma skickades som barn från sina föräldrar i Polen till sin moster i USA. Anledningen att de skickade bort sin dotter var för att kriget kom närmare och närmare och de insåg faran som hotade alla judar. När Alma vistas en tid i USA träffar hon Ichimei Fukuda, sonen till trädgårdsmästaren. Alma och Ichimei är lika gamla och deras möte blir starten på en livslång vänskap/kärlek.

Det här är en rätt charmig bok som även tar upp hur japaner behandlades i USA under andra världskriget. Det jag kände när jag läste boken var att Irinas tidigare liv borde ha fått ta större plats och inte bara viftats bort. Har man varit med om det hon upplevt borde det ha lämnat ett större avtryck. Jag kände att det här nog inte riktigt var min typ av bok men ändå uppskattade jag att läsa den.

Läsvärd
Den japanske älskaren finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar