Binas historia av Maja Lunde

Nu får det bli en bild på humlor för jag hittade ingen på något bi som jag tagit i år.
Tre olika år och tre olika huvudpersoner som alla påverkas av bin på ett eller annat sätt.

England 1852. William har gett upp helt, livet blev inte som han hade tänkt och nu tillbringar han sitt liv i sin säng. I huset försöker hans fru och deras barn överleva fast de knappt har någon mat. Vändningen kommer den dagen William upptäcker en bok i sitt rum.

USA 2007. Georg är biodlare och håller fast vid de äldre sätten. Han bygger sina bikupor själv enligt ritningar som funnits i hans släkt i många år. Bina tar han hand om på bästa sätt och gör allt för att de ska ha det bra och inte utsättas för miljögifter.

Kina 2098. Tao känner inte att hon riktigt har rätt fysik för jobbet hon måste utföra men något alternativ finns inte. Det finns knappt några insekter längre och enda sättet att få fram frukt är att människor måste pollinera fruktblommor. Arbetsdagen är lång och att klättra runt på tunna grenar och oroa sig för skador på träden är inget idealiskt liv.


Det här är en bok som fångade mig helt. Karaktärerna känns äkta och en framtid utan insekter känns mer än dyster. Det fungerade som en påminnelse för mig om hur mycket i naturen som jag tar för givet. Jag brukar tänka på att ha lite blommor som tilltalar fjärilar, humlor och lite annat i trädgården och kanske borde jag tänka ännu mer på det. Boken fick mig att fortsätta läsa och läsa lite mer för att jag verkligen ville veta hur det skulle arta sig för de olika karaktärerna och det är ett bra omdöme.

Läsvärd
Binas historia finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer: