Dödscell 2455 av Caryl Chessman

Caryl Chessman startade sin kriminella bana i unga år och fortsatte sedan på den vägen. Han dömdes till slut till döden för brott han aldrig erkände sig skyldig till. I väntan på att dödsstraffet skulle verkställas fördjupade han sig i juridik och överklagade flertalet gånger. Tiden han inte lade på överklagande ägnade han sig åt att skriva böcker. Den här boken är en av dem och i den får man följa hans liv från barndomen till när han sitter i dödscell 2455 i San Quentin.

Boken gav mig en konstig känsla mycket för att den skrevs av en man som visste att hans liv med största sannolikhet skulle tas ifrån honom. Tanken att sitta och vänta på att någon person skulle fatta beslut om vilket datum som det var hans tur att gasas ihjäl på är så underlig. Det som imponerade på mig medan jag läste boken var hans vilja att strida för sitt liv och inte bara ge upp. I boken ursäktar han inte valen han gjort i livet utan försöker nog mer ge en förklaring. Frågan boken lämnar mig med är om han var skyldig eller inte.

Läsvärd. Boken som jag läste är tryckt 1954 och har fler sidor än upplagan som nu finns att köpa
Dödscell 2455 finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar