Dödskaravanen av Mats Erasmie

Livet 1890 i Stockholm är inte lätt för de som har det knapert. Arvid bor i en liten bostad med sina föräldrar och syskon och de tillhör ändå de som har haft tur för de har arbete och tak över huvudet. Arvid jobbar tolv timmar per dag och fast han är ung så värker kroppen och han bävar för hur det kommer att bli efter några år. På fabriken finns det vattenbärerskor och en av dem är Anna.En dag ser Arvid en artikel i en tidskrift om Brasilien. Vädret där ska vara bra, jord kan man få gratis och mat ska finnas i överflöd. För att få veta mer går Arvid på informationsmöten som arrangeras av Brasilianska kontoret och det visar sig att även Anna vill veta mer.

Mina kunskaper om den svenska utvandringen till Sydamerika kan i bästa fall beskrivas som bristfällig och därför var jag nyfiken på den här boken. Att många hade det svårt i Sverige på slutet av 1800-talet kom inte som någon överraskning men jag blir ändå förvånad över modet som så många hade att lämna allt de kände till och ge sig av till ett land de inte visste mycket om. Det här är en bok som ger en en bild av hur det hade kunnat vara för en del av de som lämnade Sverige. Arvids och Annas resa till Brasilien och deras kamp för överlevnad är en gripande berättelse. Deras nya familj och öden som drabbar dem känns troliga och gjorde att jag ville läsa mer. Det enda negativa jag kan säga om boken är att jag nu vill läsa mer om deras liv och vad som sker och någon fortsättning finns det inte än. Jag hoppas att Mats Erasmie är i full färd med att skriva på fler böcker.

Tack till Hoi förlag för den här boken

Läsvärd
Dödskaravanen finns på Bokus och Adlibris


3 kommentarer:

  1. Dödskaravanen är klart mycket läsvärd och personporträtten är grundligt och bra beskrivna.
    Tycker att det var en spännande läsupplevelse.
    Skulle vilja följa Arvid och Anna i fler böcker.

    SvaraRadera